«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین امروز (چهارشنبه) پس از دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در شرق چین، در بحبوحه بحران اوکراین گفت که مسکو و پکن برای توسعه روابط دوجانبه و تقویت همکاری مصمم‌تر هستند.

وانگ یی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف همچنین تحریم‌های غیرقانونی و غیرمولد غرب علیه مسکو به دلیل اقدامات این کشور در اوکراین را محکوم کردند.

وانگ و لاوروف در استان آنهویی در شرق چین، جایی که چین میزبان نشست‌های چندجانبه دو روزه در مورد افغانستان است، صحبت کردند.

وانگ نیز گفت: «هر دو طرف مصمم‌تر برای توسعه روابط دوجانبه هستند و اعتماد به نفس بیشتری در ارتقای همکاری در زمینه‌های مختلف دارند.»

او همچنین افزود: «چین مایل است با روسیه همکاری کند تا روابط دو کشور را در دوره جدید تحت اجماع سران دو کشور به سطح بالاتری برساند.»

روسیه به دنبال حمایت و مشارکت چین است، زیرا این کشور در حال منزوی شدن از سیستم‌های مالی جهانی و زنجیره‌های تامین است.

چین از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین یا نامیدن آن به‌عنوان تهاجم خودداری کرده است. این همچنین بیانیه روز چهارشنبه بر حمایت از مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.

وزارت خارجه روسیه گفت که لاوروف به وانگ در مورد پیشرفت عملیات نظامی در اوکراین و وضعیت مذاکرات مسکو با کی‌یف اطلاعاتی ارائه کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرفین به ماهیت معکوس تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی اعمال‌شده علیه روسیه توسط ایالات متحده و متحدان آن اشاره کردند.»

وزاری امور خارجه چین و روسیه توافق کردند که دو کشور به تقویت شراکت استراتژیک خود و صحبت در مورد مسائل جهانی با صدایی واحد ادامه دهند.

وزارت خارجه چین به نقل از وانگ گفت که روابط دوجانبه در آزمون آشفتگی بین‌المللی مقاومت کرده است.

لاوروف روز دوشنبه گفته بود که روابط روسیه با چین در قوی‌ترین سطح خود قرار دارد.

کد خبر 666831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha